Een voorstelling die begonnen is op Noorderzon en daarna op tournee gaat in 20 oude Groninger kerken waaronder Visvliet. Afgelopen zaterdag 30 oktober in onze kerk, om zeven uur en een om half negen.
De musicalachtige voorstelling had een hoog literair gehalte. Waarbij de huidige wereld en die uit de tijd van de franse Renaissanceschrijfster Louise Labé (geleefd van 1524-1566) door elkaar heen liepen.
Louise Labé was een vrouw die zich omhoog heeft weten te vechten en zo in de top van de grote franse schrijvers terecht kwam. Ze was een vrouw en in die tijd was het voor een vrouw echt niet makkelijk om zich in deze kringen te bevinden. Ze heeft er dan ook heel wat voorover gehad om op deze positie te komen. Eigenlijk ging niets haar te ver. Calvijn noemde haar zelfs een hoer. Ook hier in de voorstelling laat Louise geen kans onbenut om haar passie schrijven aan de man te brengen.
De voorstelling begint met een jongen die vindt dat hij zijn piemel kwijt wil, want hij doet er toch niets mee. Niet dat hij een ander soort geslachtdeel wil, maar alleen zijn piemel kwijt wil. De vraag is waarom. Het gaat hier niet om zijn of haar geslachtsdeel, het gaat hier om de jongen die mens wil zijn. Geen jongen of meisje, maar mens. Hier wordt gekeken naar de huidige tijd waarin vele mensen zicht geen man of vrouw voelen maar iemand. Genderneutraal, een hot item in deze tijd. Het is niet belangrijk of je nu man of vrouw bent, het is belangrijk wat je doet. Dat vond ook Louise Labé, ze is en wil schrijver zijn, maar om de top te bereiken in haar tijd kan dit eigenlijk alleen maar als man.
Toch doet ze er alles aan om de top te bereiken. Natuurlijk is ze feminist, dat draagt ze ook zeker uit. Maar om naar bed te gaan met andere mensen om haar doel te bereiken is haar niet vreemd. Ze word schrijver van gedichten, brengt zelfs een boek uit. Toch heeft ze een hoge prijs moeten neerleggen om haar ideaal te bereiken. Als vrouw is ze moe gestreden en sterft ze een eenzame dood. Al deze ingrediënten heeft Dio van Velden in dit stuk verwerkt. Zoals in de flyer stond omschreven: “Een voorstelling met opgestroopte mouwen. Brutaal, wulps, smaakvol, stoer en sexy!” Met veel muziek ondersteund door orgel (Liana Dolgopolova) en Fagot (Marjolein Wielinga).
Spelers: Bas Meekhof, Redmer Stamhuis en Dio van Velden.
Foto’s: Martin Boog, Hillebrand Kempenaar en Theun de Wit.